Kaikki tuotteet

Artseco

ARTSECOn haastattelu: 130 metriä kuormalavahyllyjä

ARTSECO on kääntänyt Saksan taidemarkkinat ylösalaisin hienostuneella säilytysjärjestelmällä, ammattitaitoisella käsityötaidolla ja suurella rakkaudella taiteeseen. TOPREGALin hyllyillä on tässä tärkeä rooli. Olet tilannut noin 130 juoksumetriä kaksi- tai kolmitasoisia kuormalavahyllyjä Berliinissä sijaitseviin, yli 4 500 neliömetrin suuruisiin taidevarastoihin.

Miten sait tietää TOPREGALista?

Miguel Adaro: Viimeksi käytimme viittä eri hyllyjärjestelmää eri valmistajilta. Pitkällä aikavälillä se ei enää toiminut, koska jotkut yritykset lähtivät ja yksittäiset järjestelmät olivat liian vanhentuneita. Kun tutkin Internetissä uutta toimittajaa, päädyin seuraavaan osoitteeseen www.topregal.com laskeutui. Tämä on hyvä sivusto. Yksittäiset hyllytyypit selitetään ymmärrettävästi. Voit helposti visualisoida tarvitsemasi. Näytetarjoukset helpottavat laskentaa.

Miksi päätitte tietoisesti vastustaa muita berliiniläisiä yrityksiä?

Miguel Adaro: Olen aina kannattanut paikallisten yritysten tukemista. Mutta berliiniläiset yritykset olivat yksinkertaisesti liian kalliita. Ennen kaikkea he jättivät meille vain vähän mahdollisuuksia neuvotella. Rakennamme hyllyt itse. He eivät halunneet sitä ja sanoivat, että kokoonpano sisältyy hintaan, mikä selittää myös korkean hinnan. TOPREGAL sen sijaan tarjosi meille todella hyviä hintoja ja lupasi nopean toimituksen. Sen sijaan berliiniläisten yritysten odotusaika oli noin kolme viikkoa. Se ei ollut meille hyväksyttävää.

Marc Handrich: TOPREGAL suhtautui meihin hyvin ystävällisesti ja antoi meille vaikutelman, että se jatkaa toimintaansa lähivuosina ja että jos laajennamme tulevaisuudessa, voimme tilata saman järjestelmän uudelleen ilman ongelmia. Se on meille erityisen tärkeää.

Sinulla oli aiemmin ollut huonoja kokemuksia Ebaysta. Millaisia he olivat?

Miguel Adaro: Saimme keväällä 2016 hyvin lyhyellä varoitusajalla melko paljon tilaa uuteen keskusvarastoon Berliinin Neuköllnissä. Ja yhtäkkiä tarvittiin paljon säilytystilaa. Galleriat lisäsivät kysyntäänsä, ja meidän oli reagoitava nopeasti. Tuolloin myös maksuvalmius oli meille keskeinen kysymys. Niinpä etsimme Ebaysta käytettyjä raskaita hyllyjä.

Marc Handrich: Ensimmäinen kerta oli todella hyvä. Mutta toisella kerralla se meni täysin pieleen. Niissä lukee aina "ostettu kuten nähty". Kuten joskus Ebaysta tiedätte, meillä oli 70 prosenttia romua. Raskasta metalliromua, joka meidän oli ensin hävitettävä.

 Esimerkki varastossa olevista hyllyistä, jotka on lastattu. Esimerkki varastossa olevista hyllyistä, jotka on lastattu.

Toimitusjohtaja Miguel Adaro (vas.) ja varastopäällikkö Marc Handrich. Toimitusjohtaja Miguel Adaro (vas.) ja varastopäällikkö Marc Handrich.

Taiteella on monia muotoja, muotoja ja materiaaleja. Miten se sopii yhteen standardoitujen hyllyjen kanssa?

Marc Handrich: Meillä käytännössä jokainen hylly on yksilöllinen. Yksinkertaisesti siksi, että taide on aina erilaista. Meillä on suuria ja pieniä kuvia, raskaita veistoksia ja herkkiä installaatioita. Jokainen hylly on asetettava ja varustettava erikseen. Siksi meidän on vaikea suunnitella sitä tarkasti etukäteen. Siksi kokoamme hyllyt mieluummin itse, pala palalta, juuri niin kuin tarvitsemme niitä kulloistakin työtä varten.

Käytättekö hyllyjä sellaisina kuin ne on toimitettu vai teettekö niihin yksilöllisiä muutoksia?

Marc Handrich: Kokoonpanemme kaksi kuormalavahyllyä niin sanotuiksi kaksoishyllyiksi, joiden leveys on yleensä kaksi kertaa 1,10 m ja joiden väliin jää 30-50 cm:n väli. Koko lattian päälle laitetaan OSB-levyt. Tässä rakenteessa käytämme alempaa tasoa kuvahyllyinä suurille formaateille. Kuvalokeroihin asetamme maton, jolla maalaukset voidaan liu'uttaa säilytykseen ja sieltä pois. Puulaatikoiden kanssa jätämme puulattian, koska laatikot ovat silloin liikkuvampia. Poikkipalkin ansiosta eripainoisten laatikoiden paino jakautuu paremmin.

Miten veloitatte hyllyjen käytöstä?

Miguel Adaro: Kutsumme konseptiamme "puhallettavaksi taiteen varastoksi". Paisuva siinä mielessä, että vuokralaiset maksavat vain käyttämästään tilasta. Aiemmin kokonaisia hyllylaatikoita vuokrattiin aina, riippumatta siitä, mitä niissä säilytettiin. Kehittyneen tallennuksen hallinnan ansiosta voimme säilyttää eri gallerioiden kuvia yhdessä ja samassa hyllyssä. Tämä tekee asioista halvempia asiakkaillemme.

Olet kehittänyt uuden tarjouksen erityisesti gallerioita varten. Mistä on kyse?

Miguel Adaro: Yhä useammat galleriat pyytävät meitä perustamaan omia taidevarastojaan. Haluamme kehittää tästä uuden liiketoimintamallin. Laadimme täydellisen varastointisuunnitelman ja sisällytämme hyllyt ja niiden kokoamisen laskelmaan. TOPREGAL-hyllyt ovat olennainen osa uutta palveluamme.

Millaista taidetta säilytät?

Miguel Adaro: Kyse on pääasiassa nykytaiteesta, ei vanhoista mestareista, koska nämä teokset vaativat erityisen huoneilmaston, jossa lämpötila ja kosteus ovat tasaiset. Meillä on Warhol ja Richter, mutta pääasiassa uusien taiteilijoiden, kuten Alicja Kwaden, Tony Crackin tai Jeppe Heinin, nykytaideteoksia. Nämä kaikki ovat nykytaiteilijoita, jotka ovat tällä hetkellä nousussa ja joita mainostetaan messuilla.

ArtSeCo-YritysArtSeCon pääkonttori vanhassa mallastehtaassa

Miten arvioit taidemarkkinoiden nykytilannetta?

Miguel Adaro: Taiteesta on tullut jälleen haluttu sijoituskohde. Missä on niin suuri tuotto kuin taiteessa? Nykyään on olemassa uusi taiteen välittäjän ammatti, joka käsittelee yksinomaan taiteilijoiden kehitystä. Ja kuka pääsee messuille, kun kukaan muu ei pääse halleihin. Hän keskustelee gallerioiden kanssa jo ennen varsinaista julkistamistilaisuutta. Ja hän toimii huippukeräilijöiden puolesta. Taidevälittäjällä on käsissään noin kymmenen varakasta sijoittajaa, ja luultavasti hänellä on jo heidän toivomuslistansa. Tämä kehitys muistuttaa jo jonkin aikaa alalla olleita ajasta ennen vuoden 2007 romahdusta.

Vaikuttaako tämä voimakkaasti ARTSECOon?

Marc Handrich: Keskitymme teosten varastointiin ja kuljetukseen. Henkilökohtainen kiinnostuksemme ja intohimomme taidetta kohtaan ei ole vaikuttanut hypeen.


The Art Service Company GmbH (ARTSECO) perustettiin vuonna 2009 pankkikriisin päätyttyä, joka vaikutti myös taidekenttään ja taidekuljetuksiin. Nykyään ARTSECO on edustettuna taidemessuilla ympäri maailmaa. Vuonna 2012 Berliinissä avattiin ensimmäinen VDS-ohjeiden mukainen taidevarasto. Se oli myös Euroopan suurin yhteisvarasto kahden muun taidekuljetusyrityksen kanssa. Palveluna ARTSECO tarjoaa verkkokauppaa, jossa on pakkausmateriaalia taidekuljetuksiin. www.artseco-shop.de. Berliinin gallerioille järjestetään säännöllisesti erikoiskoulutuskursseja. Kolmen Berliinissä sijaitsevan toimipisteen lisäksi ARTSECOlla on toimipiste Neussissa.www.artseco.de