Kaikki tuotteet

Artseco

Logo ARTSECO

ARTSECOn haastattelu: 130 metriä kuormalavahyllyjä

ARTSECO on mullistanut Saksan taidemarkkinat nerokkaalla varastointijärjestelmällä, ammattitaidolla ja suurella rakkaudella taiteeseen. TOPREGALin hyllyt ovat tässä avainasemassa. Olet tilannut noin 130 juoksumetriä kaksi- tai kolmitasoisia kuormalavahyllyjä yli 4500 neliömetrin suuruiseen taidevarastoosi Berliinissä.

Miten kuulitte TOPREGALista?

Miguel Adaro: Olimme käyttäneet viittä eri hyllyjärjestelmää eri valmistajilta. Se ei toiminut pitkällä aikavälillä, koska jotkut yritykset lopettivat toimintansa ja yksittäiset järjestelmät olivat liian vanhentuneita. Etsiessäni Internetistä uutta toimittajaa törmäsin TOPREALGALiin. www.topregal.com . Se on hyvä sivusto. Siellä selitetään selkeästi yksittäiset hyllytyypit. On helppo hahmottaa, mitä tarvitsee. Ja esimerkkitarjoukset helpottavat laskemista.

Miksi valitsitte tietoisesti muut berliiniläiset yritykset?

Miguel Adaro: Kannatin aina paikallisten yritysten tukemista. Mutta berliiniläiset yritykset olivat yksinkertaisesti liian kalliita. Ennen kaikkea ne antoivat meille vain vähän mahdollisuuksia neuvotella. Rakennamme hyllyt itse. He eivät halunneet sitä ja sanoivat, että kokoonpano kuuluu hintaan, mikä selitti myös korkean hinnan. TOPREGAL sen sijaan tarjosi meille todella hyviä hintoja ja lupasi nopean toimituksen. Berliiniläisten yritysten odotusaika oli puolestaan noin kolme viikkoa. Se ei ollut meille hyväksyttävää.

Marc Handrich: TOPREGAL oli erittäin ystävällinen ja antoi meille vaikutelman, että se jatkaa toimintaansa lähivuosina ja että voimme helposti tilata saman järjestelmän uudelleen, jos laajennamme tulevaisuudessa. Tämä on meille erityisen tärkeää.

Teillä oli aiemmin huonoja kokemuksia eBaysta. Millaisia ne olivat?

Miguel Adaro: Keväällä 2016 saimme hyvin lyhyellä varoitusajalla paljon tilaa uudella keskusvarastollamme Berlin-Neuköllnissä. Ja yhtäkkiä tarvittiin paljon varastotilaa. Galleriat lisäsivät kysyntäänsä, ja meidän oli reagoitava nopeasti. Tuolloin myös maksuvalmius oli meille keskeinen kysymys. Niinpä etsimme käytettyjä raskaita hyllyjä eBaysta.

Marc Handrich: Ensimmäinen kerta oli todella hyvä kauppa. Mutta toinen kerta oli täydellinen epäonnistuminen. Se on aina "ostettu kuten nähty". Kuten eBayssä joskus näkee, meillä oli 70 prosenttia romua. Raskasta metalliromua, joka meidän oli ensin hävitettävä.

Varaston kuormalavahyllyt Esimerkki hyllyistä varastossa, lastattuina.

Toimitusjohtaja Miguel Adaro (vas.) ja varastopäällikkö Marc Handrich. Toimitusjohtaja Miguel Adaro (vas.) ja varastopäällikkö Marc Handrich

Taidetta on monessa muodossa, muodossa ja materiaalissa. Miten tämä sopii yhteen standardoitujen hyllyjen kanssa?

Marc Handrich: Meillä käytännössä jokainen hylly on räätälöity. Yksinkertaisesti siksi, että taide on aina erilaista. Meillä on suuria ja pieniä tauluja, raskaita veistoksia ja herkkiä installaatioita. Jokainen hylly on koottava ja varustettava erikseen. Siksi meidän on vaikea suunnitella tätä tarkasti etukäteen. Siksi kokoamme hyllyt mieluummin itse, pala palalta, sitä mukaa kuin tarvitsemme niitä kulloistakin teosta varten.

Käytättekö hyllyjä sellaisina kuin ne on toimitettu vai teettekö yksittäisiä muutostöitä?

Marc Handrich: Kokoonpanemme kaksi kuormalavahyllyä niin sanotuiksi kaksoishyllyiksi, joiden leveys on yleensä kaksi kertaa 1,10 metriä ja väli 30-50 cm. Koko lattia päällystetään OSB-levyillä. Tässä rakenteessa käytämme alempaa tasoa kuvahyllyinä suurille formaateille. Asetamme kuvahyllyihin maton, jotta maalauksia voidaan liu'uttaa säilytykseen ja sieltä pois. Puulaatikoiden kohdalla jätämme puulattian, koska se tekee laatikoista liikkuvampia. Ja poikkipalkin ansiosta eripainoisten laatikoiden paino jakautuu paremmin.

Miten hyllyjen käytöstä laskutetaan?

Miguel Adaro: Kutsumme konseptiamme "puhallettavaksi taidesäilytykseksi". Puhallettava siinä mielessä, että vuokralaiset maksavat vain käyttämästään tilasta. Aiemmin kokonaisia hyllylaatikoita vuokrattiin aina riippumatta siitä, mitä niissä säilytettiin. Kehittyneen varastoinnin hallintajärjestelmämme ansiosta voimme säilyttää eri gallerioiden kuvia yhdessä hyllyssä. Tämä tekee asioista halvempia asiakkaillemme.

Olette kehittäneet uuden tarjouksen erityisesti gallerioille. Mistä siinä on kyse?

Miguel Adaro: Yhä useammat galleriat pyytävät meitä perustamaan omia taidevarastojaan. Haluamme kehittää tästä uuden liiketoimintamallin. Laadimme täydellisen varastointisuunnitelman ja sisällytämme hyllytyksen ja kokoonpanon laskelmaan. TOPREGAL-hyllyt ovat olennainen osa uutta palveluamme.

Minkälaista taidetta te varastoitte?

Miguel Adaro: Lähinnä nykytaidetta, ei vanhoja mestareita, koska nämä teokset vaativat erityisen huoneilmaston, jossa lämpötila ja kosteus pysyvät vakiona. Meillä on Warhol ja myös Richter, mutta pääasiassa nykytaidetta, joka on peräisin nousevilta taiteilijoilta, kuten Alicja Kwadelta, Tony Crackilta tai Jeppe Heiniltä. Nämä kaikki ovat nykytaiteilijoita, jotka ovat tällä hetkellä nousussa ja joita mainostetaan messuilla.

ArtSeCon pääkonttoriArtSeCon pääkonttori vanhassa mallastehtaassa.

Miten arvioit taidemarkkinoiden nykytilannetta?

Miguel Adaro: Taiteesta on jälleen kerran tullut haluttu sijoituskohde. Missä muualla sijoituksen tuotto on niin suuri kuin taiteessa? Nykyään on syntynyt uusi taiteen välittäjän ammatti, joka käsittelee yksinomaan taiteilijoiden kehitystä. Hänellä on pääsy messuille, kun kukaan muu ei pääse halleihin. Hän puhuu gallerioiden kanssa ennen kuin varsinainen vernissage on edes alkanut. Ja hän toimii huippukeräilijöiden puolesta. Taidevälittäjällä on käsissään noin kymmenen maksukykyistä sijoittajaa, ja luultavasti hänellä on jo toivomuslista heiltä. Tämä on kehitys, joka muistuttaa kaikkia, jotka ovat olleet jonkin aikaa mukana, ajasta ennen vuoden 2007 romahdusta.

Onko tämä vaikuttanut ARTSECOon pahasti?

Marc Handrich: Keskitymme teosten varastointiin ja kuljetukseen. Hype ei vaikuta henkilökohtaiseen kiinnostukseemme ja intohimoon taidetta kohtaan.


Art Service Company GmbH (ARTSECO) perustettiin vuonna 2009 pankkikriisin päätyttyä, joka vaikutti myös taidekenttään ja taidekuljetuksiin. Nykyään ARTSECO on edustettuna taidemessuilla maailmanlaajuisesti. Vuonna 2012 Berliinissä avattiin ensimmäinen taidevarasto VDS:n ohjeiden mukaisesti. Se oli myös Euroopan suurin yhteisvarasto yhdessä kahden muun taidelähetysyrityksen kanssa. Palveluna ARTSECO ylläpitää kahta myymälää, joissa on pakkausmateriaalia taidekuljetuksiin. Berliiniläisille gallerioille tarjotaan säännöllisesti erikoiskoulutusta. Kolmen Berliinissä sijaitsevan toimipisteen lisäksi ARTSECOlla on sivuliike Neussissa.www.artseco.de