+++ Juhli kanssamme TOPREGAL in 15 - vuotista taivalta - huhtikuussa: 15% lisäalennus - jopa 58% säästö mahdollista! +++

Kaikki tuotteet

Haarukkatrukki

Termi haarukkatrukki kuuluu luokkaan Trukit ja se on tarkoitettu kuormalavojen kuljetuksen apuvälineeksi. Trukki on saanut nimensä kahdesta haarukaksi kutsutusta piikistä. Tietenkään ei ole mahdollista kuljettaa vain kuormalavoja, vaan myös laatikoita tai jopa tukkeja. Niillä on käyttövoima, ja ihmiset ohjaavat niitä.

Ennen haarukkatrukin käyttöönottoa on pakollista antaa käyttö- ja turvallisuusohjeet. Myös trukista vastaavalla henkilöllä on oltava trukkilupa. Jos trukkia käytetään tieliikenteessä, on noudatettava myös tieliikennemääräyksiä.

Kaksi haarukkaa (joita kutsutaan myös piikeiksi), joita voidaan yleensä liikuttaa pystysuoraan hydrauliikan avulla, nostavat tavaran (haarukka). Toinen olennainen osa on nostolaite eli nostomasto. Trukin nostokyky vaihtelee sen koon ja painon mukaan. Trukkia voidaan käyttää nestekaasu-, diesel-, maakaasu- tai sähkömoottorikäyttöisenä. Sähkökäyttöinen versio soveltuu erityisen hyvin suljettuihin tiloihin, kuten varastoihin, koska niillä vältetään saastuttavia päästöjä. Hydraulijärjestelmä mahdollistaa kippaamisen, nostamisen ja joissakin tapauksissa ohjaamisen (polttomoottorikäyttöisten kuorma-autojen tapauksessa). Trukkien ohjauskulma on suuri (takaohjaus) pienen kääntöympyrän saavuttamiseksi.

Trukissa voi olla kolme tai neljä pyörää, kolmipyöräisen trukin yksi pyörä on takana ja nelipyöräisen trukin pyörät on yhdistetty kääntyvään akseliin. Akseli on kytketty kuorma-autoon, joten sen ohjattavuus säilyy. Nelipyöräinen ajoneuvo on vakaampi, sillä kaatumisriski on pienempi kuin kolmipyöräisellä kuorma-autolla. Akselijousitus lisää kuorma-autojen turvallisuutta (nelipyöräisiin kuorma-autoihin voidaan asentaa myös tärinänvaimentimet). Yleisin nostokapasiteetti on kahdeksan tonnia ja enintään kuuden metrin korkeuteen asti (nostokorkeus). On kuitenkin mahdollista ostaa trukkeja, joissa on korkeammat nostokehikot (jopa 12 m).